Menu

Mindfulness is in. Misschien ken je het niet van dichtbij en associeer je het met zweverigheid of esoterie. Misschien ging je er zelf al mee aan de slag en weet je beter: mindfulness plaatst je net met beide voeten op de grond en in de werkelijkheid. En in je dagelijkse klinische praktijk, zoals Ronald Epstein het uiteenzet in het boek ‘Attending’.

Hebben patiënten liever een mannelijke of een vrouwelijke dokter om hun advies te geven over voeding, beweging en gewichtsverlies? En maakt het uit of de patiënt zelf een man of een vrouw is?

Huisarts Nu brengt u deze keer een zeer gevarieerd nummer. Naast praktijkgerichte artikels hebben we voor u een commentaarstuk van Paul Verhaeghe over identiteit en maatschappij, dat we integraal publiceren. Want als huisarts zien we ook hoe de maatschappij het welzijn van onze patiënten kan aantasten.

Patiëntgericht communiceren en evidence-based klinisch redeneren werden tot nu toe vaak als aparte werelden beschouwd. Dit artikel gaat op zoek naar een consultmodel dat beide integreert.

Dit kort onderzoeksverslag beschrijft een pilootproject van tutorship in groep, tijdens het stagejaar aan de Universiteit Antwerpen. Welke thema’s brengen studenten naar voor? Wat is juist de rol van de tutor en wat kan tutorship in groep voor stagejaarstudenten betekenen?

Tutorgesprekken in het medisch curriculum faciliteren het transformatieproces van student naar patiëntgerichte professional. Het gaat hier om de nulde lijn van psychisch welzijn van de studenten, die kwetsbaar maar gezond met zichzelf en met elkaar kunnen omgaan. De tutorgesprekken in de huisartsenopleiding worden nu gevoerd tussen vier pupils en een tutor. Deze nieuwe format geeft een andere dynamiek in de peergroepjes dan in een gesprek van één op één, met andere mogelijkheden.

Een evidence-based klinische aanbeveling ‘Anticonceptie’ werd ontwikkeld en verdeeld onder alle Vlaamse huisartsen in België met als doel de kwaliteit van het eerste anticonceptieconsult te verbeteren. In dit onderzoek wilden we de doeltreffendheid van twee strategieën vergelijken die gebruikt worden bij de implementatie van de aanbeveling ‘Anticonceptie’.

Deze studie exploreert de ervaringen van studenten geneeskunde en hun opleiders met patiëntgerichtheid. Ondersteunende arts-studentrelaties, studentgericht onderwijs en begeleiding die tegemoet komen aan de noden van de arts als persoon, zijn centrale factoren in de ontwikkeling van deze patiëntgerichtheid.

We ontvingen een lezersreactie van Jef Boeckx, Hugo Van Puymbroeck, Rudi Bruyninckx, Jo Dewachter, Louis Ferrant, Luc Debaene en Jef Vanden Ende (werkgroep Besliskunde) op het artikel van Planckaert G; Het warme ei dat niemand voelt, verschenen in Huisarts Nu 2005; 10:584-7. Wij publiceren ze hier samen met een antwoord van de auteur van het artikel.